Acum că v-am atras atenția cu referința la șlagărul anilor ’90 în fabuloasa interpretare a celor de la 3SudEst să trecem la lucruri serioase. Încă de când eram copil și ascultam cu jumătate de ureche știrile (doar ca să aud când se încheiau pentru că asta însemna că am voie la desene) mi s-au întipărit câteva expresii de care nu voi putea scăpa niciodată. Una dintre ele era ”vântul va bate slab până la moderat” (până pe la 5 ani m-am întrebat unde o fi localitatea asta Moderat de mereu se oprește vântul acolo), iar alta era ”s-a creat astfel un precedent”.

Amintirea acestor cuvinte din copilărie, auzite de nenumărate ori, mă fac acum să mă gândesc automat la Florin Busuioc și la hartă când cineva spune cuvântul ”moderat” și la genericul jurnalului când aud ”precedent”. Mi s-a format un reflex pe baza unei amintiri, pe baza unei experiențe anterioare, carevasăzică pe baza lui, inculpatul, precedentul.

Precedentul, dacă îl lăsăm să se repete de capul lui devine obicei. Și în timp ce vă povestesc aici și la cursuri despre cum să creăm aceste obiceiuri, în egală măsură, ele ne sunt și inamici de multe ori.

Când un utilizator ajunge într-un website, percepția lui este influențată de așteptările sale, iar așteptările sale se creionează:

  • Pe baza trecutului: experiența proprie
  • Pe baza prezentului: contextul actual
  • Pe baza viitorului: scopul vizitei sale

Iar dacă aveți impresia că amintirile sale, experiența proprie, sunt cel mai puțin importante, vă înșelați. Doar în cazul în care sunteți singurii din univers care îl pot conduce către îndeplinirea scopului său, utilizatorul va reacționa independent de obișnuințele sale și de context. Nu uitați, cel mai scurt drum până la destinație este cel pe care îl cunoști.

După care apar și modelele. Să facem un exercițiu. Citiți pe rând propozițiile de mai jos fără să vă uitați la final.

Imaginați-vă un site de electrocasnice.

Imaginați-vă un smartphone.

Imaginați-vă un magazin online de cărți.

Imaginați-vă un catalog.

Imaginați-vă o căutare pe net.

Imaginați-vă o notificare pe ecranul mobilului. 

 

Să vedem dacă am ghicit sau dacă măcar sunt pe aproape de răspunsurile voastre.

e-mag. iPhone/Samsung. elefant.ro/amazon.com. ikea. google. facebook.

Și Altex este un magazin de electrocasnice, mai avem și alte branduri tech, cărți se vând și pe site-ul Nemira, catalogul există și în cancelarie, căutarea se poate face și pe Bing (sau cel puțin așa și-ar dori Bill Gates), iar notificarea poate fi și de SMS sau e-mail. Dar suntem mai obișnuiți cu unele decât cu altele.

Gândiți-vă de câte ori v-ați spus până acum, în varii contexte ”mă așteptam să fie… ” și înmulțiți asta cu numărul de vizitatori unici de pe site-ul vostru. Avem așteptări diferite pentru că avem experiențe diferite, dar asta nu înseamnă că nu putem, cu ajutorul convențiilor și al locurilor comune să creăm produse simplu de folosit, utile pentru userul nostru. Avem amintiri colective pentru că zi de zi venim în contact cu situații similare și facem umbră aceluiași spațiu cultural și ne place să rezolvăm lucrurile repede pentru a avea timp de experiențele care ne generează amintiri noi.

image: www.convertwithcontent.com

 

_______________________

Pst!

Te mai țin două secunde să îți spun că pe 23-24 iunie ne vedem la cursul Online de la A la Zen unde vorbim despre websiteuri, aplicatii, scris, public, tipuri de content, google analytics și multe altele.

Cursul ține două zile în care trecem prin toate punctele cheie utile unui Online Project Manager adevărat – website building, design, content writing, strategii, un strop de social media și analytics. Detalii și înscriere aici

 

 

Sharing is caring :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Written by Olivia
I am always online.