strategie editoriala

Fie că scrii pentru blogul companiei sau doar pentru al tău sau poate abia ce ai început să cochetezi cu online-ul, înainte să pui creionul pe foaie (a se citi degetul pe buton) trebuie să treci printr-o serie de pași meniți să îți structureze modul de lucru și să dea o formă planurilor tale generale.

Vestea bună este că nu e chimie anorganică, vestea proastă este ca trebuie să îi parcurgeți,  altfel nu veți reuși sa depășiți concurența.

Și pentru ca tot am adus concurența în discuție…

Pasul 1: Research

Ți-ai ales domeniul.  Știi în linii mari despre ce anume ai de scris așa că a sosit momentul sa faci o lista de lucruri despre care urmează să le vorbești oamenilor.  E minunat ca deții toate cunoștințele necesare pentru asta,  dar este bine sa ți le verifici.  După ce ai bifat că informația pe care o deții este corectă,  a sosit momentul să te uiți peste gard la concurență să te asiguri că nu ești o frumoasă copie la indigo a celorlalți.  Urmărește ce scriu ei,  cum scriu ei,  când scriu ei,  cum reacționează publicul la ce scriu ei.  Nu uita de profilul cititorului,  dar voi presupune ca deja ai trecut de etapa de identificare a publicului țintă și tot ce presupune aceasta.

2. Mult zgomot pentru nimic

Tentația de a scrie tot despre tot este mare.  Păcatul specialiștilor este ca au tendința de a da foarte multe detalii pentru a se asigura ca se înțelege totul foarte bine.  Ceea ce înseamnă că își vor epuiza resursele în cinci articole,  fiecare de dimensiunea unei lucrări de licență.  Structurează toată informația de scris în calupuri pentru a putea pune la punct o strategie coerentă pe termen lung.

3. Avem conținut, cum procedăm?

Așa cum am spus mai devreme,  îl organizăm în calupuri.  Să presupunem că am un blog culinar. Voi scrie în mod evident despre cum anume prepar eu anumite rețete.  Rețetele sunt pentru feluri principale,  deserturi,  gustări? Sau le organizez după tipul lor: vegetariene, vegane,  tradiționale românești,  bucătărie internațională,  cu foc,  fără foc? Alege cum vrei să abordezi subiectele înainte să te apuci de scris.

4. Calendarul editorial

Câte articole pot produce într-o lună? Când este cel mai bine sa le postez? Când gătește lumea feluri principale,  când gătește deserturi, când gătește cine romantice? Când stă lumea pe net,  când caută despre mâncare,  ce sărbători se apropie? Este ok sa scriu despre coaste cu cartofi prăjiți în post? Între Crăciun și Anul Nou gătește cineva? Un calendar editorial trebuie să cuprindă nu doar zilele de postare în site,  ci trebuie să fie scheletul pe care îți organizezi întreaga muncă.

4.1. Brainstorming

Ia-ți două zile libere,  comandă mâncarea preferată,  uită-te la un episod din serialul de suflet,  citește două poezii și aruncă un ochi pe știri,  fă ordine în dulap și în tot acest timp ține un carnețel alături și notează toate ideile de articole care îți vin în minte.  După cele două zile,  rafinează lista și organizează ideile sub forma unor titluri de articole pe care le treci cuminte în calendar. Cu grijă să nu lași categorii neacoperite și să nu postezi prea mult în același loc timp de mai multe săptămâni la rand. Tot ce rămâne de făcut (pe lângă punctul 5 de mai jos)  este să te ții de programare.

5. Forma

În ce formă livram conținutul nostru? Video,  foto, text,  infografic? Este momentul să revenim la etapa 1, cea de research și să analizăm încă o dată ce obiceiuri are publicul nostru,  ce preferă și care sunt mofturile sale mai ales.  În funcție de rezultate vom ști care este formula câștigătoare în care ne vom prezenta conținutul.

Sunt multe instrumente care vă pot ajuta să vă resuscitați creativitatea și sa descoperiți unghiuri noi de abordare,  dar despre acestea vorbim într-un articol viitor.

Ascuțiți creioanele și la treabă cu voi 🙂

_______________________

Pst!

Te mai țin două secunde să îți spun că pe 17-18 septembrie ne vedem la cursul Online de la A la Zen unde vorbim despre websiteuri, aplicatii, scris, public, tipuri de content, google analytics și multe altele.

Cursul ține două zile în care trecem prin toate punctele cheie utile unui Online Project Manager adevărat – website building, design, content writing, strategii, un strop de social media și analytics. Mai mult, avem și invitați speciali. Detalii și înscriere aici

Sharing is caring :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Written by Olivia
I am always online.