Taman ce scriam la această postare și Google și-a schimbat logo-ul. Acum avem Google fără serifă. Cu riscul de a vă plictisi, vă las aici o parte din explicația companiei, publicată pe blogul Google pentru că are legătură cu ce vom discuta mai jos.

Once upon a time, Google was one destination that you reached from one device: a desktop PC. These days, people interact with Google products across many different platforms, apps and devices—sometimes all in a single day. You expect Google to help you whenever and wherever you need it, whether it’s on your mobile phone, TV, watch, the dashboard in your car, and yes, even a desktop!

Today we’re introducing a new logo and identity family that reflects this reality and shows you when the Google magic is working for you, even on the tiniest screens. […] It doesn’t simply tell you that you’re using Google, but also shows you how Google is working for you.

De ce spun că are legătură cu subiectul de astăzi, și anume fonturile pentru web, pentru că a alege cum scriem, ca formă, nu este treabă ușoară și de font nu depinde doar ușurința sau dificultatea cu care citim un text, ci și identitatea noastră și a businessului.

”Folosirea unui anumit font este o modalitate de a decide cum vrei să fii perceput de vizitatorii tăi. Anumite fonturi generează anumite emoții și pot comunica publicului informații despre businessul tău, la fel de mult cum o fac culorile sau formele grafice folosite” (Daniel Kedinger, webmarketingtoday).

Fonturi 101

 


Fonturile sunt împărțite în patru categorii:

– cu serifă

– fără serifă

– decorative

– script

 

Acum că am reușit să vă impresionez cu talentul meu formidabil de a desena pătrate și a scrie un cuvânt aleatoriu în ele cu fonturi diferite, să mergem mai departe. Ca să le explicăm pe cele patru într-o singură frază, la un nivel simplist aș spune că: fonturile cu serifă sunt specifice printului, fonturile fără serifă sunt recomandate pentru web, în special pentru blocuri de text, fonturile decorative sunt subiectul unei discuții ample despre unde își au locul, dar cu siguranță nu în paragrafe consistente, ci poate în bannere sau logouri, iar fonturile de tip script sunt dificil de citit pe ecran, ele fiind de fapt o imitare a scrisului de mână.

Mergem la stânga sau la dreapta? Da!

Pare simplu. Alegem fonturi fără serifă. Nu este obligatoriu. Putem opta și pentru o familie de fonturi cu serifă, grație evoluției ecranelor de pe care consumăm conținut, dar chiar de am avea de ales doar între fonturi fără serifă, pe care îl alegem?

Răspuns: pe cel care ne place și pe cel care ne reprezintă. Chiar dacă sună ca o reclamă la tricourile din noua colecție, adevărul este că alegerea fonturilor este o decizie pe care trebuie să o luați împreună cu designerul vostru, dar oferind o atenție sporită față de ceea ce transmit ele.

Aveți un brand cu o poveste frumoasă în spate, mai degrabă narativ decât interactiv, studiați website-urile similare și încercați să vedeți unde vă este cel mai ușor să scanați informația, care dintre ele vă atrag atenția ca formă a literelor etc. Aveți un site preponderent vizual, poate un portofoliu foto, puteți îndrăzni spre un font atipic, dar lizibil, retro pentru polaroide, subțire și înalt pentru ilustratori. Sunteți fresh sau ultra serioși? Etc. Aliniați alegerea cu identitatea brandului.

După ce ați ales fontul pentru corpurile mari de text, alegeți și fonturile pereche pentru titluri, intertitluri, meniuri etc. Nu faceți haos. Keep it simple.

Înainte de a spune ”Da!” mai faceți un test elaborat de oameni mult mai deștepți decât noi, un test care se cheamă testul ”Il1”, despre care am aflat urmărind blogul Jessicăi Hische (graphic designer). Practic, ce aveți de făcut este să alegeți câteva fonturi pe care le-ați folosi pe site-ul vostru și scrieți cu ele I l 1 (Ioana, locuri, unu) și vedeți care este cel mai lizibil. (Mie deja mi-a demonstrat că puteam fi mai puțin încăpățânată când am decis să rămân la acest font). Testați la fel ca în imaginea de mai jos:

Il1

Al meu e mai mare

Știți site-urile acelea pe care le citiți de pe mobil și trebuie să faceți zoom pentru a putea înțelege de fapt la ce vă uitați? Indiferent de dimensiunea ecranului pe care va fi prezentată informația un font mai mare se citește mult mai ușor. Unii spun 14pt, alții 16 pt, unele site-uri au îndrăznit și au mers spre 20pt sau chiar 22pt. Adevărul e undeva la mijloc, probabil. Recomandarea mea este să testați și să vedeți reacțiile utilizatorilor.

Un al doilea aspect la care este important să vă uitați este spațiul dintre litere. Dacă ele sunt prea apropiate riscați ca în paragrafe ample, citite pe dispozitive cu ecran mic să faceți o supă alfabet ca în studenție.

Verificați apoi și cum arată fontul vostru scris italic, bold și subliniat, dacă știți că urmează să vă folosiți de multă formatare în textele voastre.

Combinări de n luate câte k

Jucați-vă alături de designer cu fonturile și testați mai multe tipuri de formatări. Cum arată aliniat la stânga, cum arată justified, cum se văd simbolurile, cum arată un paragraf de trei rânduri, cum arată unul de șase rânduri, cum se vede pe desktop, pe laptop, pe tabletă, pe mobil, în browser și în e-mail, are sau nu are diacritice dacă vreau să le folosesc, îl facem de 16pt sau de 20pt, cum se scanează (nu cum se citește atent, ci cum se scanează) mai bine etc.

Dacă nu știți de unde să începeți, Google Fonts este o linie de start foarte bună.

 

_______________________

Pst!

Te mai țin două secunde să îți spun că pe 13 mai ne vedem la cursul Online Content Writing and Strategies unde vorbim despre scris, public, tipuri de content, google analytics și multe altele.

Also, am deschis un nou curs care ține două zile, Online de la A la Zen (19-20 mai), în care trecem prin toate punctele cheie utile unui Online Project Manager adevărat – website building, design, content writing, strategii, un strop de social media și analytics. Detalii și înscriere aici

Sharing is caring :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Written by Olivia
I am always online.