Am obiceiul să nu dezbat foarte multe despre Social Media pentru că mi se pare un monstru frumos cu atât de multe capete încât nu am timp nici să constat toate câte poate face, darămite să le discut despicând firul în patru. Dar îmi sunt familiare foarte multe dintre practicile standard ale businessurilor pe rețelele sociale și modurile lor de comunicare.

Și trebuie să recunosc, două dintre ele îmi displac la fel de mult ca înghețata de vanilie. (Adică foarte mult).

1. Monoloagele

Cred că sub fiecare poză de profil a unui business trebuie desenat un soclu mic, o tribună, măcar o scenă lipită din navete de bere. Pentru că majoritatea businessurilor încă nu au înțeles că social media este un spațiu de conversație și în special de ascultare. Nu o spun numai eu, verificați și cu alții mai deștepți ca mine din domeniu și cu oameni de comunicare. Comunicatul de presă este unidirecțional, articolul de print la fel (mai există poșta redacției?), panoul publicitar din intersecție de la Eminescu este surd la comentariile șoferilor de la semafor. Dar pe Facebook, pe LinkedIn, pe Pinterest, pe Instagram, în curând pe Kuende are loc o conversație. Mai valoroasă decât cea pe care ați putea-o obține din comentariile de pe blog sau în discuțiile cu un număr redus de oameni în fața a niște cafele cu lapte.

Pe rețelele de socializare, a ține un monolog este în primul rând o dovadă de autosuficiență și în al doilea rând, periculos. Vlad Tăușance povestea într-unul dintre workshopurile lui că businessurile, personalitățile, ONG-urile etc trebuie să priceapă că pe Facebook, oamenii îți dau voie să li te alături, nu invers. Pagina voastră de Facebook nu este o conferință de presă 24/7 la care i-ați invitat, ci un spațiu unde toți avem același drept la replică. Fiți conversaționali. Ascultați, întrebați, cereți sfaturi, învățați de la ei și ajutați-i fiind relevanți și utili.

2. Zgârcenia

Urât cuvânt. Consoană după consoană, sună ca o alunecare de teren cu bolovani colțuroși încâlciți între crengi. Data viitoare când veți fi zgârciți să vă aduceți aminte de descrierea asta.

Dacă intru să verific pagina unui business, le voi vedea logo-ul din poza de profil de un miliard de ori. Din cauza apucăturilor deprinse de la surorile mai mari despre care vă ziceam, paginile uită că mai există și alți oameni pe planetă și că pentru a primi trebuie să ofere ceva la schimb. Vechiul troc, în social media, se cheamă acum parteneriat sau cross-promotion, sau dă-misă-țidau sau cum mai vreți voi. Dincolo de trocul acesta pe care oricum puțini îl fac pentru că ”e pagina mea, de ce să îi fac trafic altuia?”, mai există și o expresie simplă de care am uitat cu toții, de parcă rețeaua socială ar fi raftul vostru propriu de zacusca. Sharing is caring.

Dacă ați descoperit un studiu relevant pentru publicul vostru sau pentru industria în care activați, dacă unul dintre fanii voștri a avut o reușită importantă, dacă un partener aniversează ceva, dacă ați citit un articol interesant la o publicație din domeniu sau la un blogger cu care aveți sau nu aveți campanie, apăsați butonul de Share fără să așteptați ceva în schimb. Nu vă pleacă publicul fără să se mai întoarcă vreodată.

Spor la lucru!

 

_______________________

Pst!

Te mai țin două secunde să îți spun că pe 23-24 iunie ne vedem la cursul Online de la A la Zen unde vorbim despre websiteuri, aplicatii, scris, public, tipuri de content, google analytics și multe altele.

Cursul ține două zile în care trecem prin toate punctele cheie utile unui Online Project Manager adevărat – website building, design, content writing, strategii, un strop de social media și analytics. Detalii și înscriere aici

 

Sharing is caring :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Written by Olivia
I am always online.